woensdag 30 maart 2016

Een Lottarok voor volwassenen (met tutorial: patroonaanpassingen)


Ik won 1,5 m Froy & Dind van Stofuiltje. Dat splitste ik op in 75 cm Barcelona Red, en 75 cm Whales Marine.
De tweede koos ik met het label 'babygerief' in het achterhoofd, en toen de eerste ik mijn mandje klikte, dacht ik aan 'een rokje voor mezelf'.

Normaal laat ik mijn stoffen 'rijpen' in de kast, vooraleer ik erin durf te snijden. Bij deze heb ik dat niet gedaan, en daar ben ik heel blij om. Zo kon ik meteen een bijpassend gebreid truitje van het merk scoren in de winkel.

Ik wilde graag een uitwaaierend model. Genre cirkelrok, maar dan zonder er een cirkel van te maken. Eigenlijk een pandenrok, een beetje zoals de Lottarok van Emma & Mona. Ik zocht, maar vond niet.

Omdat ik niet wil geloven dat dit model enkel kinderen staat, heb ik besloten om het tot mijn maat te vergroten.
Ik nam de maat van mijn heup op de hoogte waar ik de rok wil dragen, nam daar 80 % van en deelde dat door 12 (de rok bestaat immers uit zes delen, en het patroondeel van Emma & Mona staat aan de stofvouw). Mijn patroondeel werd ongeveer een cm groter dan de grootste maat 164, dat leek me wel te kunnen kloppen. Ik verbreedde, en verlengde ook een tiental cm, indien nodig zou ik achteraf kunnen inkorten.
Niet afzakken, maar nog aangenaam om dragen, dat was het criterium om de lengte van de rekker te bepalen. Daarvoor heb ik hem gewoon rond mijn heupen gespannen.

Dit is het resultaat geworden. Vinden jullie het te 'meisje', of kan ik het wel aan?


 

Stof: Froy & Dind (Stofuiltje)
Patroon: Lottarok van Emma & Mona - met aanpassingen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten